onsdag 27 maj 2009

I studenttider

Blä, har haft två kvällar i rad nu när inget blir som jag har tänkt mig. Har en tydlig och klar bild på hur jag EXAKT vill att diverse figurer ska se ut, men det blir inte som jag tänkt mig. Då är det bäst man håller sig till sådant man redan har lyckats med, någorlunda iaf. Tänkte dela med mig av mitt egenknåpade studentmössemönster. Det kan ju finnas fler som har tröttnat på de oftast väldigt fula och lite skrämmande figurer som säljs med studentmössor i dessa tider. Ni vet, de med en massa grälla färger och oftast ska föreställa något djur eller gosedjur, men det blir bara fel.

Jag satte min första mössa på min turkosa filur och skickade hem den till Åland. Virkade en ny ikväll, men har tyvärr ingen bra figur som får agera modell så det blev blommornas tur. :)

Studentmössa

I vitt
1. 5 fm i magisk ring
2. 3 lm (fungerar som en stolpe), 2 st i varje fm, 1 sm i tredje lm.
3. 3 lm (stolpe), 2 st i varje fm, 1 st i första maskan (där 3 lm började), 1 sm i tredje lm.
4. 1 lm, [2 fm i samma m] 21 gånger, 1 fm, 1 sm i första lm.
5. 16 fm, 12 hst, 16 fm ALLA MASKOR I FRÄMRE MASKBÅGEN.

I svart
6. [2 fm, 2 ihop] 11 gånger
7. [2 fm, 2 ihop] 8 gånger, 1 fm
8. 9 sm, 1 fm, 2 fm i samma m, 1 hst, [2 hst i samma m] 3 gånger, 1 hst, 2 fm i samma m, 1 fm, 7 sm.

Jag har broderat med guldtråd, men antar att det går lika bra med vanlig gul eller varför inte en pärla eller dylikt.


Hoppas mönstret går att förstå någorlunda. Har märkt att det inte är så jättenoga hur många stolpar det blir osv. Tänk bara på att ha skärmen på samma ställe som de 12 halvstolparna i vitt, annars blir det en mössa på sniskan. :)

13 kommentarer:

Viktoria- ♥s t j e r n f a l l♥ sa...

Tack för att du delar med dig av mönstret! Tyvärr känner jag ingen som tar studenten i år, hade jag gjort det hade jag absolut virkat en studentmössa :)

Marie sa...

Söt liten studentmöss :)

Mia stickar sa...

Vilken fin studentmössa, du har alldeles rätt om de studentgrejjer som finns att köpa! Har heller ingen som tar sudenten i min närhet.

Mia stickar sa...

Ja den är verkligen ett litet mästerverk den lilla dockan! Är så glad att ha henne i min ägo! Vad kul du tyckte bilden blev bra! Hon hängde i en gran!

Kajsa sa...

Tack ILkka för tipset! Så fort jag såg mönstret började jag också virka en. Den blev inte lika snygg som din men duger ändå och blir ju en gullig liten present till min dotter som tar studenten om en vecka.

Efwa - Medea sa...

Ååh vilken kul idé. Sonens flickvän tar studenten iår så hon ska få en sån av mig.

Eva sa...

Åh ! vilken söööööt. den ska jag virka o pryda ett paket med.
Jag länkar till dej om fler är intreserade ; hoppas det är OK !

Ha det gott !

fale artut sa...

Tack! Jättetrevlig!

Anonym sa...

Vill jättegärna virka mössan!
Det är en sak som jag inte förstår, efter att ha gjort stolparna hur fortsätter man virka smygmaskan?
Det blir ett långt hål för mig =/

Ilkka sa...

Till anonym: Det blir ett litet hål även för mig och har inte lyckats klura ut ett sätt att få bort det. Men jag tyckte inte att det gjorde så mycket, syntes inte jättemycket. Men det antar jag beror en del på hurdant garn man använder...

Emilia sa...

Tack för mönstret - såg länken hit på snigelmammans blogg! /Emilia

Sara sa...

Hej! Hittade detta söta lilla mönster och satte precis igång att göra en till brorsans student :D Hur som helst är jag ingen hejdare på att virka ännu, men den vita delen tror jag att jag fick till för den ser bra ut, men när jag ska börja med det svarta förstår jag inte beskrivningen. Vad menas med ihop? Är det en förkortning för något eller skall man virka 2 fm i samma maska? Tack för att du delar med dig av allt fint du gör!

Ilkka sa...

Hej Sara och tack för din kommentar! "Ihop" är nog ingen vedertagen virkterm, men har blivit rätt vanligt i amigurumikretsar. Kan också stå "tillsammans" eller "tills" och betyder helt enkelt att du virkar ihop två stycken fm till en, dvs minskar en maska. Här finns en bra beskrivning: http://www.garnstudio.com/lang/se/skole/lessons_crochet.php