onsdag 8 juli 2009

Älgar och mormorsrutor

Vad mycket lättare att det är att få något gjort i pysselväg när vädret är tråkigt. Igår regnade det i sträck i ett dygn här, inte ett enda uppehåll, det verkligen öste ner.

Har gjort en beställningsvara klar så den och sköldpaddan Tim fick flytta hemifrån i veckan.


Tror jag har tre eller fyra olika filtar på gång, men lyckas aldrig få någon klar eftersom garnet alltid tar slut i någon färg. Är väldigt dålig på att beräkna eftersom jag aldrig riktigt vet vad jag ska virka när jag köper garnet... Så nu måste jag ta en sväng till garnbutiken här idag och se om de har färgerna jag behöver. Måste ju kolla in Drops-rean också. Lyckades missa första svängen så ska passa på att fynda nu!

Ytterligare en filt som jag påbörjat.


Gillar sättet att arbeta i rutor. Skönt att avsluta en i taget och så behöver man inte bestämma storleken eller ens vad det ska bli när man börjar virka, det är bara att virka rutor tills det känns klart. Letade varianter på mormorsrutor, men det slutade med att gjorde en egen. Hittade det här mönstret (petal flower) men förstod det ärligt talat inte. Jag fick ihop själva blomman, men sen fick jag inte ihop resten så improviserade. Tycker det blir för mycket med blomma på varje ruta så virkade helvita "vanliga" mormorsrutor som komplement. Det är ju så underbart skönt att slippa byta färg. Jag fuskar dessutom och tar inte av garnet efter varje varv utan kör smygmaskor tills nästa varv ska börja. Tycker inte det blir så stor skillnad och som sagt, man slipper fästa en massa garnändar!

7 kommentarer:

ÄNGLASTINA sa...

Hejsan,jättefin älg.Såg att du skulle på dropsrean, hörde igår att Saffran nog ska försvinna nu.Jag har skickat bud att köpa till mej.

Pernilla sa...

Filten blir nog riktigt fin.

Pixi sa...

Vad läckra färger du har på rutorna ,o läckert med det upphöjda i mitten ! Visst e det tradigt när nån färg tatr slut ,jag lixom tappar sugen då o börjar på nåt nytt! hehe,kanske du med då? hehe=)

Emilia sa...

Vilken härlig älg och söta mormorsrutor!

svartanova sa...

Tack för att du lämnade en rad hos mig så att jag hittade hit! Vilken fin blogg du har - och vilken underbar sköldpadda!

Jag gillar verkligen de olika plädarna som du har börjat på.

Carina sa...

Jättefina mormorsrutor, jag undrar bara hur du gör rutan med "blomman" i, kan du tipsa mig om det så blir jag jätteglad!

/Carina

Carina sa...

Hej! Det är jag igen... glömde bifoga min mailadress: ullacarina@hotmail.com.

Återigen: Jättetacksam om du delar med dig av "blomrutan".


/Carina